Fase 1:

Fase 1 bestaat uit het aanbrengen van de verharde zeewering, dit wordt als eerst gedaan zodat er een rustigere werkomgeving wordt gecreëerd achter de zeewering. Tegelijkertijd wordt er begonnen aan het plaatsen van tijdelijke damwanden zodat het zand beter blijft liggen.

Harde zeewering:

Er wordt als eerste begonnen aan de aanleg van de zand dijk waar de verharde zeewering komt. Dit wordt gedaan om zo snel mogelijk de harde zeewering er op te plaatsen. Dit omdat er dan een stuk rustige zee creëert er achter waardoor de rest van het eiland onder een stuk betere condities kan worden opgespoten. Dit vereist wel wat logistieke planning. De verharde zeewering bestaat uit xblocksplus wat grote betonblokken zijn. De xbloksplus worden per schip aangebracht en de haven is nog niet beschikbaar tijdens de bouw van de verharde zeewering dus moest er een andere oplossing worden bedacht. Er is gekozen om de blokken tijdelijk op de bodem naast het eiland op te slaan. Dit kan omdat de diepte rondom het eiland niet meer is dan 10 meter. Hierdoor kan een kraan de blokken makkelijk boven krijgen en zijn ze klaar voor gebruik. Een relatief klein risico is dat de blokken kunnen weg spoelen en dus verplaatst kunnen zijn waardoor de locatie onbekend is en dus die paar xblocksplus verloren gaan. Echter is de kans vrij klein en als het zou gebeuren zou het om een relatief klein aantal gaan waardoor dit toch de makkelijkste en goedkoopste oplossing lijkt tot dat er een stuk land beschikbaar is voor de opslag.

Plaatsen damwanden:

Omdat de er best wat stroming is op de locatie van het eiland is er een mogelijkheid dat een deel van het zand weg kan spoelen. Een andere reden hiervoor kan ook de golven zijn omdat deze factoren erg van belang zijn bij het opspuiten van een eiland moest er een oplossing voor worden bedacht. 1 van de oplossingen was zorgen dat de verharde zeewering als eerst wordt gebouwd. Dit wordt ook gedaan maar er gaat daar veel tijd in zitten. Om er voor te zorgen dat het project dan niet stil ligt is er nog een andere maatregel getroffen, damwanden. De damwanden worden in zo neergezet dat achter de damwanden de stroming en de golven worden geminimaliseerd. In deze fase worden de damwanden geplaatst voor de haven zodat het gebied van de haven als eerst kan worden opgespoten.

 

Fase 2:

In fase wordt er begonnen aan het opspuiten van het zand. Dit wordt niet gelijk voor het hele eiland gedaan maar alleen voor het gedeelte achter de geplaatste damwanden in de vorige fase. Ook wordt er een stukje voor de damwanden opgespoten. 

 

Start met opspuiten rondom de haven:

De haven is toch 1 van de belangrijkste onderdelen van het eiland, zodra de haven in gebruik kan worden genomen is het aan en afvoeren van materiaal en materieel en stuk makkelijker. Vandaar dat er in deze fase wordt begonnen met het zand opspuiten rondom de haven. Het zand wordt hopperzuigers aangebracht tot de juiste hoogte rondom de haven wordt gelijk de gewenste zanddijk gemaakt zodat er in een latere fase gelijk de zachte zeewering aangebracht kan worden.

 

Fase 3:

Fase 3 bestaat uit verschillende onderdelen die deels of helemaal tegelijk kunnen worden uitgevoerd. De onderdelen waar er in fase 3 aan worden gewerkt zijn: de zandduin van de zachte zeewering die aansluit op de verharde zeewering, het herplaatsen van de damwanden zodat er een tijdelijke kade kan worden gemaakt voor de schepen. Start van de bouw van de kade constructie en de start van de bouw van de golfbreker zodat de haven gelijk kan gebruikt worden zodra hij klaar is.

 

Zandduin van de zachte zeewering met aansluiting op de verharde zeewering:

Om de buiten ring van het eiland te sluiten wordt nu de zanddijk voor de zachte zeewering gemaakt. Dit zorgt dat de rest van het eiland in een rustigere zee kan worden gebouwd waardoor er minder zandverlies optreed. Door de zandduin te maken worden de geplaatste damwanden overbodig en kan die worden getrokken. Om de zachte zeewering snel te kunnen maken wordt in deze fase de zandduin al gemaakt.

 

Trekken en het verplaatsen van de damwanden:

Door de zandduin te maken voor de zachte zeewering is de buiten ring van het eiland gesloten. Hierdoor door is er een stuk rustigere zee gecreëerd waardoor er nu goed gewerkt kan worden en het zand niet wegspoelt. Hierdoor zijn de damwanden overbodig en kunnen ze getrokken worden. De damwanden hoeve niet weg want die kunnen hergebruikt worden voor een tijdelijke haven/aanleg kade waar het materiaal en materieel kan worden gelost voor het maken van de kade constructie.

Bouw van de kadeconstructie:

De haven is een grote werkhaven van 2.4 km2, dit is toch 1 van de prioriteiten van dit eiland om dit zo snel mogelijk te maken om de in richting van het eiland te maken. Er was een keuze om de kade constructie van de haven in het droge of in het natte te maken. Het voordeel van de kade constructies in het droge te maken is dat het veel makkelijker werken omdat je geen last hebt van golven. Een ander voordeel is dat het makkelijker is om de ankers te doen. Zo hebt je geen last met het opspuiten van het zand dat je niet half verwegen de ankers moet doen of dat de baggerschepen er tegen aan komen. De constructie in het natte maken  heeft als voordeel dat je het zand wat je gaat aanbrengen gelijk op de juiste plek kan spuiten waardoor er geen extra baggerwerk ontstaat in vergelijking tot de constructie in het droge maken.

Uiteindelijk is er voor gekozen om de kade constructie in het droge te maken. Dit omdat de werkmethode een stuk prettiger is en het financieel uiteindelijk ook omdat het de baggerschepen toch al heen en weer varen en dit dus maar een relatief kleine meerprijs geeft.

Start bouw van de golfbreker: 

Om te zorgen dat de haven gelijk in gebruik kan worden genomen moet er gezorgd worden dat golfbreker ter gelijke tijd klaar is met de haven. Daarom moet er in deze fase worden gestart met de bouw van de golfbreker zodat als de haven klaar is er gelijk met grote schepen gebruik van de haven gemaakt kan worden.

 

Fase 4 :         

Fase 4 bestaat uit verschillende onderdelen die deels of helemaal tegelijk kunnen worden uitgevoerd. De onderdelen waar er in fase 4 aan worden gewerkt zijn: het uitbaggeren van de haven, aanbrengen van de zachte zeewering op de daarvoor gemaakte zandduinen en het opspuiten van het zand achter de verharde zeewering.

 

Uitbaggeren van de haven:

Tijdens fase 2 van de fasering van het Artificial Island is de kadeconstructie gemaakt. De kadeconstructie is gemaakt in het droge om zo risico’s te vermijden. Dit heeft wel als nadeel dat de haven nog vol ligt met zand. Nu de kade constructie klaar is kan het zand verwijderd worden en worden hergebruikt. Het zand wordt weg gebaggerd door een hopperzuiger waarna het zand wordt opgespoten achter de verharde zeewering waardoor het zand niet verloren gaat. Zodra de haven klaar is kan deze gelijk in gebruik worden genomen zodat schepen kunnen lossen en laden voor het maken van de inrichting van het eiland waaronder ook het vliegveld.

 

Het aanbrengen van de zachte zeewering:

In fase 2 is de zandduin voor de zachte zeewering al aangelegd waardoor er nu een hoop werk wordt bespaard. Nu kan het zijn dat er iets van de zandduin is weg gespoeld door golven/stroming maar dat is geen probleem. Omdat ze tijdens deze fase nog aan het baggeren zijn kan dat indien nodig snel hersteld worden. De zachte zeewering loopt vanaf de overgang naar de verharde zeewering tot aan de golfbreker die ook in fase 2 is gerealiseerd.

 

Het opspuiten van het zand achter de verharde zeewering:

Om het eiland volledig te maken wordt nu het laatste deel van het eiland opgespoten. Dit is het stuk direct achter de verharde zeewering. Dit stuk sluit het eiland en zorgt er voor dat er alleen rond het eiland kan worden gevaren en alleen transport op het eiland met voertuigen. Het zand wordt opgespoten door middel van de techniek genaamd “rainbowen” dit wordt gedaan met behulp van een hopperzuiger.

 

 

Fase 5:

Fase 5 bestaat uit verschillende onderdelen die deels of helemaal tegelijk kunnen worden uitgevoerd. De onderdelen waar er in fase 5 aan worden gewerkt zijn: het aanbrengen van het vliegveld, het trekken van de damwanden die diende als tijdelijke afmeer gelegenheid en het maken en het profileren van de zandtaluds aan de oost kant van het eiland.

De bouw van het vliegveld:

Het eiland is de vorige fases helemaal gerealiseerd, er kan dus nu naar de indeling van het eiland worden gekeken. Hierbij is gelijk het belangrijkste het vliegveld. Door er voor te zorgen dat het vliegveld er snel komt kunnen mensen, materialen en materieel worden aangevlogen voor de verdere inrichting van het eiland. Het vliegveld wordt opgebouwd uit de volgende lagen:  …… hiervoor is dus een betoncentrale nodig die per schip aankomt in de werkhaven. Door het gebruik van rij platen kan het beton naar de gewenste locaties worden gebracht.

Het trekken van de damwanden:

In fase 2 van de fasering zijn de damwanden van de eerste locatie verplaats naar de rand van het eiland zodat er een tijdelijke aanleg mogelijkheid was tijdens de bouw van de kadeconstructie en de golfbreker. De aanleg mogelijkheid is nu overbodig geworden doordat de haven in fase 3 is afgemaakt en deze in gebruik is genomen. Hierdoor is de damwandconstructie overbodig en dienen de damwanden te worden getrokken. De getrokken damwanden kunnen eventueel nog van dien komen tijdens de bouw van de infrastructuur op het eiland of anders tijdens een ander project, dit is wel alleen het geval als ze nog in goede staat zijn en voldoen aan de eisen.

het maken en het profileren van de zandtaluds:

Aan de oost zijde is er momenteel nog niks gedaan aan kustverdediging omdat daar minste golfslag plaats vind. Dit is niet altijd zo dus daarom wordt er in deze fase een zandtalud gemaakt met een relatief flauw talud( 1:50) dat overloopt in de zeebodem.

Maak jouw eigen website met JouwWeb