vliegveld verharding
Algemeen
Vliegveld verhardingen zijn complexe constructies. Het analyseren en ontwerpen van de verharding betrekt zich tot de interactie tussen vier gelijkwaardige componenten: de subgrade (natuurlijke grondlaag; in dit geval aangewonnen zand), de verhardingsmaterialen (toplayer, base en subbase), de kenmerken van de belastingen, en klimaat.
De ontwerpen gepresenteerd in dit rapport zijn gebaseerd op ‘layered elastic theory for flexible pavement design’ en ‘three-dimensional finite element theory for rigid pavement design’. Deze methodologieën richten zich op de impact van landingsgestel configuraties en verhoogde belastingcondities op vliegveld verhardingen zonder de onderliggende ontwerp procedures te modificeren. De faalkrommen zijn gekalibreerd met verhardingstests op werkelijke schaal op de FAA National Airport Pavement Test Facility (NAPTF). De FAA heeft het computer programma FAA Rigid and Flexible Iterative Elastic Layer Design (FAARFIELD) ontwikkeld om te assisteren bij verhardingsontwerpen.
Verharding
Verhardingsstructuur bestaat uit surface laag, base laag, subbase laag, en subgrade (zie figuur 1).
- Surface lagen omvatten normaalgesproken Portland cement concrete (PCC) en Hot-Mix Asphalt (HMA).
- Base lagen vallen over het algemeen in twee klassen: unstabilized en stabilized.
- Unstabilized bases bestaan uit gebroken en ongebroken aggregaat.
- Stabilized bases bestaan uit gebroken en ongebroken aggregaat gestabiliseerd met cement of asfalt.
- Subbase lagen bestaan granulaat welke ongestabiliseerd of gestabiliseerd kunnen zijn.
- Subgrade bestaat uit natuurlijke of gemodificeerde grond.

Keuze verhardingstype
Behalve de prijs spelen er nog andere factoren mee bij de keuze van het definitief verhardingsontwerp. Een andere factor die bij dit project erg belangrijk is, is operationele beperking. Omdat de verharding op een eiland gemaakt moet worden, moet al het materiaal en materieel per schip naar het eiland vervoerd worden. Er zal een asfalt- of betoncentrale op de locatie aangelegd moeten worden.
Omdat er voor het aanleggen van de harde zeewering en golfbrekers al een betoncentrale aangelegd moet worden kan deze gelijk gebruikt worden om een betonnen top laag te maken voor de vliegveld verharding.
Dit maakt ontwerp 3 het beste verhardingsontwerp voor dit vliegveld met een totale materiaal prijsindicatie van €8.349.975,-. De opbouw van dit verhardingsontwerp is als volgt.
Top laag: 150 mm PCC P-501
Base Laag: 150 mm P-209 Crushed

Maak jouw eigen website met JouwWeb